Ukens tips: Markedsføring av bolig i sosiale medier

Det er en økende trend å foreta markedsføring bolig for salg gjennom sosiale medier. Markedsføringslovens regler gjelder også for markedsføring i sosiale medier, og den næringsdrivende må tilpasse annonser og annen reklame til formatet, slik at markedsføringen ikke blir villedende.

I høst lanserte Forbrukertilsynet en ny veileder som redegjør for markedsføringslovens krav for markedsføring av bolig og tomter. Veilederen tar høyde for at markedsføring i dag skjer på flere flater, herunder gjennom sosiale medier, og at en annonse uavhengig av kanal er underlagt markedsføringslovens regler, hvilket blant annet innebærer et forbud mot villedende markedsføring.

Markedsføringen vil være villedende hvis vesentlige opplysninger er utelatt. En særlig utfordring ved sosiale medier er at annonseformatet gir begrenset plass, og innskrenker muligheten til å gi opplysninger om boligen. I følge veilederen er kravene til helhetlig informasjon lempeligere for annonseformater med svært begrenset plass, slik som Snapchat og Instagram. Hvis man finner at det er «umulig» å gi de nødvendige opplysningene i det mediet som er benyttet, er det nok å nevne visse representative nøkkelopplysninger og henvise videre til for eksempel en nettside og gi resten av opplysningene der.

Uansett annonseformat skal likevel hvert enkelt markedsføringssteg være balansert og ikke villedende. Det er ikke tilstrekkelig at villedende informasjon senere rettes opp gjennom salgsoppgaven eller en annonse det er lenket til. For eksempel må en bildeserie i et innlegg på Instagram eller en annonse på Facebook isolert gi et representativt inntrykk av salgsobjektet.

Markedsføring i sosiale medier fokuserer ofte på bilder, og bildene som brukes i annonsen må gi et representativt inntrykk av boligen. Som eksempel nevner Forbrukertilsynet bilder av en kjelleretasje som er ulovlig innredet som soverom, og Forbrukertilsynet presiserer at for å gi et representativt inntrykk må selve bildet merkes tydelig med opplysninger om at kjelleretasjen ikke er godkjent som soverom. Det er ikke tilstrekkelig at forbrukeren kan finne opplysninger om dette i en mer utførlig annonse på andre flater eller i prospektet. Mulighetene for å gi tydelige tilleggsopplysninger bør derfor vurderes når det velges ut bilder til en annonse for ulike bildedelingstjenester. Man bør derfor utelate bilder som krever særlige tilleggsopplysninger for å ikke være villedende, og i stedet velge bilder som i seg selv gir et representativt inntrykk av salgsobjektet.

Veilederen fra Forbrukertilsynet legger opp til en skjerpelse sammenliknet med dagens praksis, og presiserer at markedsføringsloven krever at det ved prismarkedsføring skal oppgis en totalpris inkludert prisantydning, fellesgjeld og omkostninger. Ved markedsføring av flere nye boliger i ett og samme prosjekt er det ikke tilstrekkelig å oppgi totalprisen for den rimeligste leiligheten. Annonsen må få frem hele prisspennet for å ikke være villedende. Hvis annonseformatet ikke gir mulighet til å få med alle priselementer, er rådet fra Forbrukertilsynet å markedsføre boligen uten prisopplysninger og heller henvise til hvor forbrukeren finner utfyllende prisinformasjon.

Les våre siste artikler om næringseiendom

  • Næringseiendom

    2020

    Ukens tips: Overtakelse av leieobjekt i nybygg

    Ved leieforhold inngått før leieobjektet er ferdogstilt, bør leiekontrakten regulere flere forhold.

  • Næringseiendom

    2020

    Ukens tips: Tilbakebetaling av merverdiavgift

    I dette ukens tips ser vi nærmere på hvilke muligheter en entreprenør har for å få tilbakebetalt merverdiavgift dersom byggherren ikke betaler og den manglende betalingen skyldes byggherrens manglende betalingsevne.

  • Næringseiendom

    2020

    Ukens tips: Bortfall av tillatelser

    Selv om kommunen har gitt tillatelse til et tiltak, for eksempel til oppføring av et bygg, vil tillatelsen til slutt falle bort dersom ikke tiltakshaver iverksetter arbeidene innen en viss tid.