Resirkulering av skip og rigger
Salg og flytting av skip og borerigger for destruering og resirkulering er et høyt regulert område som involverer en rekke internasjonale regler, slik som Basel-konvensjonen om grensekryssende bevegelser av farlig avfall:
- Forordning om transport av avfall (Forordning (EF) Nr.1013/2006); og
- Forordning om opphugging av skip (Forordning (EU) Nr.1257/2013) (som søker å implementere Hong Kong-konvensjonens standarder før den konvensjonen trer i kraft, men som også kontroversielt søker å modifisere anvendelsen av Basel-konvensjonens regime i EU).
Dette regelverket har innført komplekse regimer, der de totale konsekvensene må vurderes svært nøye av enhver part som er involvert i salg eller kjøp av skip og rigger som skal resirkuleres, og/eller flytting av slike skip eller rigger til resirkuleringsanlegg.
Det er viktig å merke seg at et skip kan utgjøre avfall i Basel-konvensjonens betydning til tross for at det fortsatt er i kommersiell drift og frakter last. Avgjørelsen i Rotterdam tingrett i Seatrade-saken (Rotterdam tingretts dom av 15. mars 2018 i straffesak nummer 10/994550-15) bekrefter, ikke overraskende, at stillingen er den eksakt samme i henhold til Fordning om transport av avfall.
Kostnaden for overholdelse av Basel-konvensjonen og Fordning om transport av avfall er ofte liten. Kostnaden for manglende overholdelse er imidlertid potensielt svært høy:
- Strafferettslig forfølgning av eierne av skipet eller riggen
- Strafferettslig forfølgning av andre (fysiske eller juridiske personer) som er involvert i den grensekryssende bevegelsen av skipet eller riggen – dette kan gjelde styremedlemmer, ansatte og agenter hos eierne og/eller eiernes leverandører (for eksempel selskapet som leverer sleping, skipets manager og skipets kaptein)
- Maritime disiplinærtiltak mot kapteinen
- Eiere kan tvinges til å bekoste flytting av skipet eller riggen tilbake til det stedet den opprinnelig ble flyttet fra
- Brudd på garanti ifm finansiering, forsikring eller andre kontraktsdokumenter
- Skade på omdømme
Overholdelse er derfor helt avgjørende.
Det kreves en lokal due diligence for å forstå og håndtere de ofte motstridende regulatoriske kravene som gjelder i eksport-, import- og transittstatene for flytting av skip og rigger til resirkuleringsanlegg. Eiere og andre parter som er involvert i resirkuleringsprosjekter av skip eller rigger behøver juridiske rådgivere som har erfaring med alle aspektene ved Basel-konvensjonsregimet, de praktiske problemstillingene som oppstår i forbindelse med Basel-varslinger og særegenhetene i søknadsprosessen i en rekke jurisdiksjoner.
Teamet vårt har bistått klienter i over 50 resirkuleringsprosjekter i Europa, Vest-Afrika, Asia og Amerika, og har spesielt uovertruffen erfaring med:
- Generell rådgivning vedrørende avfallstransport
- Lokal due diligence
- Utarbeidelse og forhandling av avtaler om salg og resirkulering
- Utarbeidelse og forhandling av tilsynsdokumenter
- Behandling av søknader til myndigheter i eksport-, transitt- og importjurisdiksjoner
- Kontakt med myndigheter
- Utarbeidelse og forhandling av bank- og bedriftsgarantier til myndigheter
- Utarbeidelse og forhandling av to- og tresidige slepekontrakter
- Bistand i tvister om avtaler vedrørende salg og resirkulering
- Bistand i forbindelse med etterforskninger/søksmål vedrørende påståtte brudd på lovgivning om avfallstransport
Dersom du ønsker mer informasjon på dette området, vennligst se denne artikkelen eller ta kontakt.