Juridisk bistand – Shipping Offshore

Vi er et ledende internasjonalt advokatfirma innen shipping og offshore. Med hovedkontor i Norge, hjemstedet for en av verdens største og mest aktive shipping- og offshoreklynger – og med kontorer flere andre steder i verden – bistår vi i prosjekter og tvister innen hele shipping- og offshoresektoren, både i Norge og globalt.

Vår målsetning er å skape merverdi for våre klienter ved å levere juridiske tjenester av ypperste kvalitet og å tilby løsninger som er tilpasningsdyktige i et marked i stadig endring. Flere av våre advokater er ledende innenfor sine fagområder og benyttes av våre klienter som en integrert del av deres team.

En av våre styrker er vårt engelskrettslige team, som muliggjør kombinasjonen av bransjekunnskap med både norsk- og engelskrettslig kompetanse på tvers av våre kontorer. Vi har også ledende spesialister innenfor andre fagområder som kan trekkes inn ved behov, og det enkelte team blir skreddersydd på tvers av kontorer og avdelinger i samsvar med klientens ønsker. Vi er unikt posisjonert i større grenseoverskridende shipping- og offshoreprosjekter, så vel som internasjonal tvisteløsning.

Kompetanse

Vi tilbyr bistand innen hele shipping- og offshoresektoren, blant annet:

  • Voldgift og prosedyre
  • Finansiering
  • Kjøp og salgstransaksjoner, herunder sale and leaseback
  • Forhandling av skipsbyggingskontrakter og oppfølgning av byggeprosjekter
  • Innhenting av kapital og børsnoteringer
  • Bygging, registrering og drift av superyachter
  • Bygging og drift av offshorefartøyer og -enheter
  • Drilling- og servicekontrakter
  • Bygging og drift av cruiseskip
  • Certepartier, lasteskader mv.
  • Sjøforsikring
  • Krigsrisiko og sjørøveri
  • Havarier og emergency response (nødtelefon: +47 22 82 77 00)
  • Berging og vrakfjerning
  • Forurensning og opprydding etter sjøulykker
  • Anti-korrupsjon, compliance og sanksjoner
  • Skatt og avgift
  • Restrukturering

Global tilstedeværelse

Vi har en global tilstedeværelse med kontorer i Oslo, Bergen, London, Shanghai og Singapore. Vi har vært tilstede i Asia siden 1965 og var det første internasjonale advokatfirmaet som kunne gi råd på singaporsk rett. Gjennom vår samarbeidsallianse med et av Brasils ledende advokatfirmaer, Vieira Rezende, er vi også godt etablert i Brasil. 

Internasjonale anerkjennelser

Vi er rangert i den øverste kategori hos Chambers and Partners, Legal 500 samt andre juridiske rangeringer, og har mottatt en rekke internasjonale anerkjennelser:2022.jpg

  • Excellence in Maritime Law 2019, Lloyd's List Europe Awards (nominert)
  • Deal of the Year 2019, Lloyd's List Europe Awards (nominert)
  • Maritime Law Firm of the Year Asia, Lloyd's List Asia
  • Maritime Law Firm of the Year, Lloyd's List Global Awards
  • Shipping Law Firm of the Year, ALB (UK grenseoverskridende finansiering inkludert)
  • Maritime Law Firm of the Year, Seatrade Asia (UK grenseoverskridende finansiering inkludert)
  • Shipping Law Firm of the Year, China Legal Business

Mer informasjon om våre rankinger finnes her.

  • 2014

    Maritime and Offshore Emergency Response Team

    Wikborg Rein’s Maritime and Offshore Emergency Response Team is comprised of partners and associates with extensive experience in the practical and legal issues related to casualties and other maritime emergencies, including shipboard investigations. The team assists insurers, owners and operators in connection with a wide range of incidents including collisions, groundings, capsizings, fires, allisions and pollution throughout the globe and particularly in Europe, Asia and Africa.

  • Shipping Offshore

    2019

    Skipsbyggingsportalen

    Skipsbyggingsportalen gir enkel tilgang til praktisk informasjon om skipsbyggingskontrakter og gjør det enklere å opprette byggekontrakter. Portalen er en nettbasert og brukervennlig løsning for opprettelsen av standard byggekontrakt «Skip 2000».

Les våre siste artikler om shipping offshore

  • Shipping Offshore

    2022

    BIMCO Infectious or contagious diseases clause for time charter parties 2022

    Infectious diseases can have significant implications on shipping operations. Those of us in the industry can easily think of vessels that have been quarantined, refused admission at a port or otherwise delayed, and the practical effect this has on the dealings between owners, charterers and others in the supply chain.

  • 2022

    EU Emissions Trading System to expand to shipping from 1 January 2024

    After prolonged negotiations, the EU has agreed to include maritime emissions in the EU Emissions Trading System (EU ETS) from 1 January 2024.

  • Bærekraft, Shipping Offshore, Teknologi og digitalisering, Fornybar energi og infrastruktur, Havindustrier, Arbeidsrett, Prosedyre

    2022

    Med One Ocean Expedition fra Singapore til Jakarta: – En opplevelse for livet!

    For våre medarbeidere Kamilla Hope Kleppenes og Ingrid Weltzien ble den eksotiske tokten med Statsraad Lehmkuhl i Sørøst-Asia noe de sent vil glemme. Les deres reisebrev og se de flotte bildene fra den fantastiske turen!