Shipping Offshore

Vi er et av Norges største og mest internasjonale advokatfirmaer. Vi bistår innen alle forretningsjuridiske områder og er en ledende internasjonal aktør innen shipping og offshore.

Med hovedkontor i Norge, hjemstedet for en av verdens største og mest aktive shipping- og offshoreklynger, og med kontorer flere andre steder i verden, arbeider vi både i Norge og globalt med prosjekter innen hele shipping- og offshoresektoren, blant annet sjø- og transportrettslige spørsmål, byggeprosjekter, finansiering, havarier, sjøforsikring samt drift og forvaltning av skip og offshoreenheter. 

Vår målsetning er å skape merverdi for våre klienter ved å levere juridiske tjenester av ypperste kvalitet og å tilby løsninger som er tilpasningsdyktige i et marked i stadig endring. Flere av våre advokater er ledende innenfor sine fagområder og benyttes av våre klienter som en integrert del av deres team. 

En av våre styrker er vårt engelskrettslige team, som muliggjør kombinasjonen av bransjekunnskap med både norsk- og engelskrettslig kompetanse på tvers av våre kontorer. Vi skreddersyr det enkelte team på tvers av kontorer og avdelinger i samsvar med klientens behov. 

Kompetanse: Vi tilbyr bistand innen hele shipping- og offshoresektoren, og er unikt posisjonert i større grenseoverskridende shipping- og offshoreprosjekter, så vel som internasjonal tvisteløsning, herunder blant annet: 

  • Voldgift og prosedyre
  • Havarier og emergency response
  • Anti-korrupsjon, compliance og sanksjoner
  • Lasteskadekrav
  • Innhenting av kapital og børsnoteringer
  • Certepartier
  • Bygging av offshorefartøyer, -moduler og -konstruksjoner
  • Drift og bygging av cruiseskip
  • Drilling- og servicekontrakter
  • Finansiering
  • Sjøforsikring
  • Sjørøveri og sikkerhet om bord
  • Forurensning og opprydding etter sjøulykker
  • Kjøp og salgstransaksjoner, herunder sale and leaseback
  • Forhandling av skipsbyggingskontrakter og oppfølgning av byggeprosjekter
  • Bygging, registrering og drift av superyachter
  • Skatt og avgift 

Våre kontorer: Vi har etablert en global tilstedeværelse med kontorer i Oslo, Bergen, London, Shanghai og Singapore. Vi har vært tilstede i Asia siden 1965 og var det første internasjonale advokatfirmaet i shipping som kunne gi råd på singaporsk rett. Gjennom vår samarbeidsallianse med et av Brasils ledende advokatfirmaer, Vieira Rezende, er vi også godt etablert i Brasil. 

Internasjonale anerkjennelser: Vi er rangert i øverste kategori hos Chambers, Legal 500 og andre juridiske kataloger og har blant annet blitt nominert til følgende priser: 

  • Maritime Law Firm of the Year Asia, winner 2011, finalist 2012, 2013, 2014 og 2016 Lloyd's List Asia 
  • Maritime Law Firm of the Year, finalist 2013, 2014 og 2015
    Lloyd's List Global Awards 
  • Shipping Law Firm of the Year, finalist 2011, 2012, 2014, 2015, 2016 og 2017 ALB (UK grenseoverskridende finansiering inkludert) 
  • Maritime Law Firm of the Year, finalist 2011, 2012, 2014, 2015, 2016 og 2017 Seatrade Asia (UK grenseoverskridende finansiering inkludert) 
  • Shipping Law Firm of the Year, finalist 2013, 2014, 2015 og 2016
    China Legal Business

Mer informasjon om våre rankinger finnes her. 

  • Shipping Offshore

    2019

    Skipsbyggingsportalen

    Skipsbyggingsportalen gir enkel tilgang til praktisk informasjon om skipsbyggingskontrakter og gjør det enklere å opprette byggekontrakter. Portalen er en nettbasert og brukervennlig løsning for opprettelsen av standard byggekontrakt «Skip 2000».

Les våre siste artikler om shipping offshore

  • Shipping Offshore

    2019

    Read our Shipping Offshore Update December 2019

  • Shipping Offshore, Renewable energy

    2019

    Public consultation on offshore wind power in Norway

    In July 2019, the Norwegian Ministry of Petroleum and Energy (the “Ministry”) presented a proposal to open up certain areas offshore Norway for the development and construction of offshore wind farms. In this article we will provide an overview of certain characteristics of those areas as well as the proposed new regulations related to offshore renewable energy production.

  • Shipping Offshore

    2019

    How many attacks does it take to make the Strait of Hormuz unsafe?

    Since May 2019, there have been six oil tankers attacked in the Strait of Hormuz, four on 12 May 2019 and two on 13 June 2019, all allegedly with limpet mines or drones/missiles. Despite these attacks, vessels are however still taking orders to sail through the Strait albeit at higher war risk insurance rates and no doubt heightened crew concerns. Whilst the occurrence of such attacks might lead to war risk clauses in the governing charterparties being invoked and the war risk insurers applying their own approach to the situation, at what point, under English law, can owners refuse such voyage orders on the basis that the Strait is contractually unsafe?