Juridisk bistand teknologi og digitalisering

Digitalisering er en trend som påvirker alle virksomheter. Informasjonsteknologi (IT) og digitale løsninger utgjør ryggraden i moderne næringsvirksomhet og er gjerne tett integrert med virksomhetens forretningsprosesser.

Vi bistår våre klienter i både å anskaffe teknologi og med å utrede rettslige krav som har betydning for drift og bruk av IT-løsninger. Dette for å sikre at løsningen som anskaffes eller brukes ikke bare er praktisk hensiktsmessig, men at den også understøtter og oppfyller de rettslige krav som er relevante for virksomheten. 

Vi har betydelig kompetanse og erfaring knyttet til å vurdere hvordan tekniske løsninger kan bidra til å oppfylle rettslige krav, blant annet når det gjelder behandling av personopplysninger (personvern), informasjonssikkerhet, elektronisk signatur og kryptering, løsninger for e-handel og annen elektronisk samhandling. 

Vi arbeider med alle typer IT-avtaler og har bistått i revisjonen av SSA (Statens standardavtaler for IT-anskaffelser) som benyttes stadig oftere også av private virksomheter. I tillegg til å utarbeide kontrakter bistår vi med planlegging og gjennomføring av anskaffelsesprosesser, i forhandlinger og i gjennomføringsfasen av kontrakten, for eksempel hvis noe går galt eller det er behov for endringer.

Personvern og personvernforordningen (GDPR) beskriver vi nærmere her.

Les våre siste artikler om teknologi og digitalisering

  • Personvern, Teknologi og digitalisering

    2021

    EDPB med oppdatert veiledning om Schrems II-dommen

    Det europeiske personvernrådet (EDPB) har kommet med den endelige versjonen av sine anbefalinger om overføring av personopplysninger til land utenfor EØS.

  • Teknologi og digitalisering

    2021

    Statens standardavtaler for skytjenester – SSA-"lille sky" på høring

    SSA-sky har fått en søster. SSA-"lille sky" er på høring. Wikborg Rein har bistått DFØ i arbeidet.

  • Personvern, Teknologi og digitalisering

    2021

    Varsel ved personvernbrudd – har din virksomhet kontroll?

    Manglende varsling ved personvernbrudd kan medføre høye gebyrer, i tillegg til sanksjoner for selve personvernbruddet. Gode varslingsrutiner kan føre til at gebyrer settes ned, og er et svært sentralt verktøy i virksomheters praktiske etterlevelse av GDPR. Reduksjon viser at virksomheter har mye å tjene på gode interne rutiner og prosesser som sikrer at reglene overholdes.