Shipping
Vi er Norges største og ledende advokatfirma innenfor shipping, og er også anerkjent som et av de ledende sjørettsfirmaene internasjonalt med global tilstedeværelse gjennom våre kontorer i London, Singapore og Shanghai.
Sjørett er en kjernekompetanse i Wikborg Rein, og har vært det siden firmaet ble etablert i 1923. Vi har gjennom de siste 100 årene bidratt til rettsutviklingen ved å bistå på de største og mest komplekse transaksjonene og tvistene innenfor sjøretten i Norge. Vi har etablert et betydelig engelskrettslig team med hovedsete i London, og er involvert i de største tvistene og transaksjonene innen de maritime industriene internasjonalt.
Våre advokater er anerkjent som ledende innenfor sine respektive spesialfelt av Chambers, Legal 500 og andre rangeringer.
Vi har egne prosjekt-team med advokater som spesialiserer seg på kommersiell rådgivning, gjennomføring av transaksjoner og prosjektledelse med fokus på klientens behov og bransjens muligheter og utfordringer til enhver tid.
Våre tviste-team har advokater som spesialiserer seg på håndtering av større kommersielle tvister for norske og internasjonale klienter knyttet til havarier, forsikringsoppgjør, skipsbygging og andre tvister innenfor de maritime næringene.
Vi gir også løpende rådgivning knyttet til bransjens komplekse regulatoriske landskap som er under stadig endring og utvikling, særlig knyttet til «grønn shipping» og dekarbonisering av verdensflåten, autonome maritime operasjoner og nye havnæringer.
Vi bistår med
- Regulatoriske forhold
- Forhandling av skipsbyggingskontrakter og oppfølgning av byggeprosjekter
- Kjøp og salgstransaksjoner, inkludert sale and leaseback
- Operasjon og drift, inkludert certepartier og managementavtaler
- Sjøforsikring
- Lasteskader
- Krigsrisiko og sjørøveri
- Berging og vrakfjerning
- Forurensning og opprydding etter sjøulykker
- Havarihåndtering og kriseberedskap til sjøs
- Skraping og gjenvinning av tonnasje
- Finansiering
- Innhenting av kapital og børsnoteringer
- Anti-korrupsjon, compliance og sanksjoner
- Skatt og avgift
- Restrukturering
- Tvisteløsning og prosedyre
Global tilstedeværelse
Vi har en global tilstedeværelse med kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger, London, Shanghai og Singapore. Vi har vært tilstede i Asia siden 1965. Gjennom vår samarbeidsallianse med et av Brasils ledende advokatfirmaer, Vieira Rezende, er vi også godt etablert i Brasil.
Tidligere utmerkelser
- Maritime Law Firm of the Year Asia, Lloyd's List Asia
- Maritime Law Firm of the Year, Lloyd's List Global Awards
- Shipping Law Firm of the Year, ALB (UK grenseoverskridende finansiering inkludert)
- Maritime Law Firm of the Year, Seatrade Asia (UK grenseoverskridende finansiering inkludert)
- Shipping Law Firm of the Year, China Legal Business
Grønn shipping
Shipping er ryggraden i internasjonal handel og spiller en sentral rolle i den globale økonomien. Skipsfart har tradisjonelt sett vært en svært forurensende næring, men det er et stadig økende fokus på å redusere klimagassutslipp.
Forventningen om at skipsfartsindustrien skal redusere sin rolle i globale utslipp har intensivert utviklingen av miljørettslig regelverk som tar sikte på å håndtere og overvåke skadelige stoffer som slippes ut fra skip. EU har tatt en ledende rolle i denne utviklingen og har vedtatt en rekke lovkrav for å regulere skipsfartens utslipp og energiforbruk, samt for å stimulerer til utvikling og overgang vekk fra fossile energikilder i maritim sektor. Også FNS underorganisasjon IMO stiller stadig strengere krav til næringen
I tillegg til et stadig strengere regelverk, er det et sterkt kommersielt fokus på hvordan maritime industriaktører bidrar til oppnåelse av bærekraftsmål. Initiativer som for eksempel grønne lån, utvikling av grønn teknologi og optimalisering av fartøyer med sikte på utslippsreduksjoner, LNG og grønnere drivstoff, og skipsgjenvinning er alle tiltak som bidrar til en mer bærekraftig og grønn shipping, og som vil bli mer betydningsfulle i tiden fremover. Shipping har også en sentral rolle i relasjon til karbonfangst og lagring (CCS) gjennom det viktige transportelementet fra fangst til lagring.
Update-publikasjoner
I vårt Update-magasin adresserer vi den juridiske utviklingen relatert til markedet. Alle artikler er på engelsk – god lesning!
Les våre artikler om Shipping
EU MRV: “Offshore ships” now defined and included by the European Commission
Starting 1 January 2025, offshore ships must comply with EU MRV emission reporting rules as the European Commission defines their role in meeting climate targets.
Clash of Recollections: Contemporaneous Documents as Evidence
When two witnesses have conflicting recollections of oral statements made years ago, how does the court determine the truth?
MOK Petro Energy v. Argo (No. 604) Limited – “damage” and breach of warranty under the Insurance Act 2015
Michael Volikas and Leah Rutley of Wikborg Rein’s London office, instructing Benjamin Coffer and Simon Rainey KC of Quadrant Chambers, represented a syndicate of London reinsurers in the High Court in successfully defending claims against them for average loss in respect of a cargo of gasoil under a marine cargo reinsurance contract by the original assured pursuing their claims under a “cut-through” clause.