Endringer i anskaffelsesloven – styrkede virkemidler mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping
Nylige endringer i anskaffelsesloven, som trådte i kraft den 16. juni 2023, representerer et viktig første skritt i regjeringens arbeid med å etablere en Norgesmodell for offentlige anskaffelser. Disse endringene gir utvidede forskriftshjemler for å fremme arbeids- og sosiale forhold, samt bekjempe arbeidslivskriminalitet.
Lesetid 3 minutter
De nye forskriftshjemlene knyttet til betalingsform og begrensninger i leverandørkjeden, samt krav om sikring av lønns- og arbeidsvilkår, sender et klart signal om at regjeringen tar kampen mot arbeidslivskriminalitet på alvor og tar grep for å beskytte arbeidstakere og skape en rettferdig forretningspraksis. Oppdragsgivere og leverandører bør være oppmerksomme på disse endringene og forberede seg på å implementere tiltak som fremmer seriøsitet i offentlige kontrakter.
Ny § 5a om forskrifter om arbeidsforhold, sosiale forhold og arbeidslivskriminalitet
I henhold til denne bestemmelsen kan departementet gi forskrift som pålegger statlige, fylkeskommunale, og kommunale myndigheter og offentligrettslige organer en plikt til å:
- Stille kontraktsvilkår om betalingsform ved utførelsen av offentlige kontrakter for å bekjempe arbeidslivskriminalitet,
- Sette begrensninger i antallet ledd i leverandørkjeden ved utførelsen av kontrakter i bransjer med særlige utfordringer knyttet til arbeidslivskriminalitet, og
- Kontrollere at kontraktsvilkår og begrensninger i ledd i leverandørkjeden blir overhold, og iverksette tiltak overfor leverandøren ved manglende overholdelse.
Allerede etter tidligere § 5 tredje ledd forelå det forskriftshjemmel for å begrense antall ledd i leverandørkjeden. Den tidligere bestemmelsen ga imidlertid ikke hjemmel til å gi forskrift med krav om andre typer kontraktsvilkår, og i den forbindelse har det vært vurdert som hensiktsmessig å samle de relevante forskriftshjemlene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet i offentlige kontrakter gjennom kontraktsvilkår om bestemte forhold.
Endringer i § 6 om forskrift om lønns- og arbeidsvilkår mv. i offentlige kontrakter
I henhold til bestemmelsens første ledd kan departementet gi forskrift som pålegger oppdragsgivere å innta vilkår i tjeneste- og bygge- og anleggskontrakter som skal:
- Sikre lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av gjeldende forskrifter om allmenngjort tariffavtaler eller landsomfattende tariffavtaler for de aktuelle bransjene,
- Sikre at arbeidsmiljølovens bestemmelser om ansettelser og lønns- og arbeidsvilkår overholdes,
- Sikre at lov om obligatorisk tjenestepensjon overholdes, og
- Sikre at helse, miljø og sikkerhet ivaretas på den enkelte arbeidsplass.
Videre kan departementet etter bestemmelsens annet ledd, gjennom forskrift pålegge oppdragsgivere å kontrollere at kontraktsvilkårene blir overholdt, og iverksette tiltak overfor leverandøren ved manglende overholdelse av kontraktsvilkårene. For at oppdragsgivere skal kunne oppfylle en plikt til å kontrollere overholdelse av kontraktsvilkårene, gis departementet dessuten hjemmel til å gi forskrift om å pålegge leverandører og underleverandører å utlevere nødvendig dokumentasjon.
Bakgrunnen for endringen er de foreslåtte endringene i forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Hva betyr dette for oppdragsgivere og leverandører?
Endringene i anskaffelsesloven har allerede trådt i kraft. Dette er imidlertid kun forskriftshjemler, hvilket innebærer at nye forpliktelser først oppstår når forskriftene gitt i medhold av anskaffelsesloven oppdateres/utarbeides. Oppdragsgivere og leverandører må likevel fremover være forberedt på å gjennomføre ytterligere tiltak for at relevante anskaffelser sikrer og fremmer seriøsitet.
Vi anbefaler oppdragsgivere å allerede nå være bevisste på følgende punkter i sine anskaffelser, herunder til enhver tid gjeldende regelverk:
- Tiltak for å sikre overholdelse av kontraktsvilkårene, herunder forholdsmessige og egnede kontrolltiltak.
- Krav til leverandører angående betalingsform og begrensninger i leverandørkjeden (der det er relevant).
- Sanksjoner ved brudd på kontraktsvilkårene.
Leverandørene bør være bevisste på følgende, herunder til enhver tid gjeldende regelverk:
- Om lønns- og arbeidsvilkår er i samsvar med allmenngjorte tariffavtaler og arbeidsmiljølovens bestemmelser.
- Krav til dokumentasjon for å verifisere overholdelse av kontraktsvilkårene.
- Skjerpede krav til leverandører i offentlige anskaffelser, og en tettere oppfølgning i kontraktsfasen.
- Engasjere seg i seriøse praksiser for å bidra til etisk forretningskultur og rettferdige arbeidsforhold.
Samlet sett innebærer dette at oppdragsgivere og leverandører fremover må være forberedt på å ta et aktivt ansvar for å bekjempe arbeidslivskriminalitet og fremme arbeids- og sosiale hensyn. Et tett samarbeid mellom oppdragsgivere og leverandører vil kunne være nødvendig for å oppfylle krav gitt i medhold av forskriftshjemlene. Implementering av tiltak for å ivareta hensynene omfattet av forskriftshjemlene vil bidra til å skape en bærekraftig og etisk forretningspraksis.