Anskaffelser
Vi har et sterkt team med advokater som har spesialkompetanse innenfor konkurranserett, offentlige anskaffelser, statsstøtte og EU/EØS-rett. Dette er krevende rettsområder, med stadig økende betydning både for næringslivet og det offentlige.
Det offentlige kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for om lag 800 milliarder kroner årlig. Regelverket om offentlige anskaffelser pålegger det offentlige å følge bestemte prosedyrer når slike kontrakter inngås, og legger også føringer for hvilke endringer som kan gjøres i en eksisterende kontrakt.
Våre advokater jobber med offentlige anskaffelser daglig, og har erfaring, kompetanse og kapasitet til å håndtere alle typer saker både for leverandører og offentlige oppdragsgivere. Teamet har lang erfaring med å utforme og gjennomføre anskaffelser på vegne av offentlige oppdragsgivere fra begynnelse til slutt, hvilket har gitt oss svært god innsikt i de praktiske og juridiske problemstillingene som vil kunne oppstå fortløpende i en anskaffelsesprosess. Dette setter teamet i stand til å gi rask og praktisk rådgivning til klienten, enten vi bistår oppdragsgiver- eller leverandørsiden.
Vår rådgivning skal ikke bare hjelpe klienten å forstå regelverket og unngå feil, men bidra aktivt til å realisere forretningsmessige mål. Vi legger derfor stor vekt på å kombinere juridisk ekspertise med kommersielt overblikk og bransjeforståelse i vår rådgivning. Vi skal også være lyttende, løsningsorienterte og bidra med kompetanseoverføring til klienten, enten vi bistår oppdragsgivere eller leverandører.
Vi bistår både oppdragsgivere og leverandører i klassisk sektor, forsyningssektorene og forsvars- og sikkerhetssektoren. Vi har også bred erfaring med innkjøp fra ulike markeder.
Våre anskaffelsesadvokater holder også jevnlig spesialtilpassede kurs og foredrag i offentlige anskaffelser for oppdragsgivere og leverandører.
Våre advokater er rangert innenfor offentlige anskaffelser av anerkjente Legal 500.
Vi bistår med
Bistand til leverandører består gjerne av:
- Rådgivning i forbindelse med prekvalifiserings- og tilbudsprosessen, både i perioden før inngivelse av prekvalifiseringssøknad/tilbud og ved gjennomføring av forhandlinger
- Bistand i forbindelse med klagebehandling overfor oppdragsgiver, og overfor Klagenemda for offentlige anskaffelser
- Prosedyre for de ordinære domstoler (midlertidig forføyning og krav om erstatning)
Bistand til oppdragsgivere vil typisk omfatte:
- Utarbeidelse av anskaffelsesstrategien
- Utarbeidelse og/eller kvalitetssikring av konkurransegrunnlag med alle bilag, inkludert kontrakten
- Vurdering av eventuelle avvisningsspørsmål av tilbydere og tilbud, samt utarbeidelse/kvalitetssikring av avvisningsbrev
- Vurdering av avlysningsspørsmål, samt utarbeidelse/kvalitetssikring av avlysningsbrev
- Gjennomføring eller kvalitetssikring av oppdragsgivers evaluering og kontraktstildeling, samt utarbeidelse/kvalitetssikring av tildelingsbrev
- Bistand i forbindelse med klagebehandling og tvisteløsning for oppdragsgiver, herunder bistand til å håndtere innsynsbegjæringer
- Håndtering av klagesaker overfor Klagenemda for offentlige anskaffelser
- Prosedyre for de ordinære domstoler (midlertidig forføyning og krav om erstatning)
- Evaluering av den utførte anbudsprosessen i ettertid

WR anskaffelsesnytt
I WR anskaffelsesnytt oppsummerer vi hva som har skjedd i anskaffelsesverdenen det siste halvåret. Målet er å gi deg en enkel og oversiktlig oppdatering om både enkeltavgjørelser fra domstolene og KOFA, regelverksutvikling og annet anskaffelsesnytt.
Vil du motta WR anskaffelsesnytt?
Vennligst registrer deg her og velg «public procurement» eller «all areas».

Anskaffelseskaffe
Anskaffelseskaffe er en serie med korte filmsnutter på rundt 10 minutter, som du også finner på Anbud365. Her diskuterer våre advokater dagsaktuelle og praktiske problemstillinger som kan oppstå både fra oppdragsgiver- og leverandørsiden.