Finansregulatorisk
Vårt team innen finansregulatorisk har spisskompetanse innen hele det finansregulatoriske området og bistår alle typer foretak innen finanssektoren med organisering, etablering og løpende rådgivning.
Aktører underlagt Finanstilsynets myndighet er underlagt omfattende regulering, inngrepshjemler og behov for spesialtilpassede selskapsstrukturer, avtaleverk og interne prosesser.
Våre klienter inkluderer banker, betalingsforetak, forsikringsselskap, pensjonsforetak, verdipapirforetak og fondsforvaltere. I tillegg bistår vi en rekke family offices med helhetlig rådgivning, herunder forholdet til de finansregulatoriske reglene.
Flertallet av våre advokater som jobber med finansregulatorisk har praktisk erfaring fra in-house arbeid i regulert virksomhet, inkludert bank, forsikring, verdipapirforetak og fondsforvaltere. Vårt mål er å gi så praktiske og presise råd som mulig.
Våre advokater jobber på tvers av team, og vil trekke inn nødvendig kompetanse fra andre virksomhetsgrupper. Dette gjelder typisk innenfor skatt, avgift, EØS-rett, selskapsrett/M&A, finansiering, compliance/sanksjoner, prosedyre, arbeidsrett, teknologi/digitalisering og personvern.
Vi bistår med
Konsesjoner og tillatelser
- Alle typer finansielle aktiviteter og virksomheter
- Etablering av nye foretak
- Bistand ved nye og utvidete tillatelser
- Myndighetskontakt
- Markedsadferd
- Grensen mot konsesjonspliktige tjenester
- Rådgivning og bistand ved vedtak knyttet til innsidehandel, markedsmanipulasjon, shortsalg, flagging mv.
- Rådgivning knyttet til god forretningsskikk ved markedsføring og salg til forbrukere
- Produktutvikling
- Rådgivning og strukturering av nye produkter
- Rådgivning og strukturering av syndikater og investeringsselskaper for kollektiv investering
- AML/KYC og Compliance
- Etablering og implementering av compliance-programmer og utarbeidelse av dokumentasjon
- Bistand i regulatoriske spørsmål, sanksjons- og disiplinærforhold/undersøkelser
- Rådgivning og utarbeidelse av dokumentasjon og intern opplæring i AML/KYC-forhold
- M&A and selskapstransaksjoner
- Involvering av alle typer regulerte foretak og porteføljeoverdragelser mv.
- Grensekryssende spørsmål
- Grensekryssende tjenester og etableringer
- Brexit
- Kartlegging av regelverk for ulike typer finansielle produkter og tjenester
- Foredrag og opplæringstiltak
En del regelsett er sektorovergripende, slik som hvitvaskingsloven, DORA, EUs taksonomi og Finanstilsynets generelle forvaltningsmyndighet. Vi har dedikerte eksperter innenfor alle disse områdene.
Vi har betydelig kompetanse og erfaring innenfor en rekke bransjer, herunder shipping og eiendom, som gjør at finansielle aktører med fokus på spesifikke bransjer kan nyte godt av en helhetlig rådgivning til klientens virksomhet.
Regelverket på finansområdet er både omfattende og komplekst. Det er videre gjenstand for hyppige endringer. EU-regler blir i stadig større grad gjennomført uten lov- eller forskriftstekst tilpasset av norske myndigheter, på bekostning av regelverkets tilgjengelighet.
Ny teknologi og nye forretningsmodeller stiller økte krav til aktørene. Dette fordrer juridisk kompetanse som holder høyt faglig nivå, inngående bransjekunnskap, høyt servicenivå og stor grad av tilgjengelighet.
En stor del av vårt arbeid innebærer dialog med tilsynsmyndigheter, herunder avklaring av rettslige problemstillinger og ved uenighet om regelverkstolkninger. Våre advokater har lang erfaring både fra forvaltningen og med bistand knyttet til vedtak og klagesaker der klientene våre ønsker å utfordre tilsynsmyndighetene.
Bærekraft i det finansregulatoriske rammeverket
Finansielle aktører spiller en sentral rolle i den bærekraftige omstillingen gjennom rådgivning, forvaltning og kapitalallokering. Ved å ta i betraktning miljømessige, sosiale og styringsforhold i sin virksomhet kan finansielle aktører minimere finansiell risiko tilknyttet bærekraftsforhold og påvirke investeringer i en mer bærekraftig retning.
For å sikre transparens, motvirke grønnvasking og skape insentiver for å hensynta bærekraftsforhold har EU på denne bakgrunn utviklet et nytt rammeverk for bærekraftig finans. Rammeverket oppstiller en rekke forpliktelser for regulerte finansielle aktører, blant annet krav til regulerte aktørers organisering, kundehåndtering, produkthåndtering og risikostyring. Til det kommer også en rekke nye og omfattende rapporteringsplikter, herunder vurderinger av foretaks taksonomiandel, og krav til utøvelse av aktsomhetsvurderinger. Regulerte finansielle foretak vil også bli påvirket av forpliktelser som pålegges investeringsobjekter og øvrige aktører i finansmarkedet. God systemforståelse blir avgjørende for en tilfredsstillende etterlevelse av regelverket.
Vi bistår kunder med rådgivning og praktiske løsninger som gjør det enklere å etterleve relevante lovkrav og som samtidig er tilpasset kundens virksomhet.
Les våre artikler om Finansregulatorisk
WR Kapitalforvaltning: EuVECA – mulighet for markedsføring i hele EU og til ikke-proffe – uten konsesjon
Vi har i et tidligere temabrev redegjort for forskjellene mellom AIF-forvaltere med konsesjon og de som er registrert. Blant fordelene ved en full konsesjon er muligheten for grensekryssende markedsføring av fondet (såkalt «passporting») innen EU/EØS. Et alternativ for små og mellomstore forvaltere som ønsker grensekryssende markedsføring er å registrere fondet som et EuVECA-fond etter reglene i EuVECA-forordningen, dersom det er mulig å harmonisere den planlagte fondsstrategien med investeringsbegrensingene i regelverket. Vi ser nærmere på hvem dette kan passe for nedenfor.
Plikten til å registrere reelle rettighetshavere trer i kraft i dag, 1. oktober 2024
Siden 1. november 2021 har aksjeselskaper og visse andre juridiske personer vært pålagt å ha en dokumentert oversikt over sine reelle rettighetshavere. Fra 1. oktober 2024 må norske foretak registrere reelle rettighetshavere i Brønnøysundregisteret i henhold til lov om register over reelle rettighetshavere. Dette innebærer at foretakene må rapportere til myndighetene om hvem som kontrollerer og eier foretaket i siste instans. For at registreringspliktige selskaper og andre skal få tid til å innrette seg, vil registreringsplikten bli faset inn over 10 måneder, med siste frist for registrering 31. juli 2025. Etter dette kan registreringspliktige ilegges tvangsmulkt for mangelfull registrering.
Simplified prospectus rules coming – the Listing Act legislative package
The European Commission has put forward a proposed legislative package called the "Listing Act". The purpose of the Listing Act is inter alia to simplify listing on European public markets, and alleviate the requirements for companies once listed. The Listing Act was voted through by the European Parliament in April 2024 and will eventually be implemented in Norway.