Hopp til hovedinnholdet

Havarihåndtering og kriseberedskap til sjøs

Vårt havariteam opererer på global basis og er blant de ledende i verden på praktisk og juridisk håndtering av ulykker til sjøs og offshore.

Vi har meget erfarne havariadvokater og advokater som tidligere har vært til sjøs, og vi bistår forsikringsselskaper, redere, befraktere og andre parter i forbindelse med alle typer hendelser, herunder kollisjoner, grunnstøtinger, kantringer, branner, forurensning, berging og vrakfjerning over hele verden. Vi har særlig ekspertise i Europa, Asia, Sør-Amerika og Afrika.

Teamet er strategisk plassert på ulike lokasjoner i Europa og Asia, noe som gjør at vi kan være på stedet på svært kort varsel og er tilgjengelige for å bistå våre klienter 24/7, 365 dager i året. Vi kan også etterforske hendelser og samle inn bevis via digitale verktøy, uten å rykke ut.

Vi tilbyr umiddelbare rekonstruksjoner av hendelser og anbefalinger om strategi for den praktiske håndteringen av hendelsen, samt håndtering av erstatningskrav og andre juridiske konsekvenser.

Vi tilbyr grundige analyser i etterkant av ulykken, blant annet av årsakssammenheng og de juridiske spørsmålene, samt overordnet håndtering av krav på global basis, enten det dreier seg om offentlige undersøkelser, forhandlinger, mekling eller rettssaker i hvilken som helst jurisdiksjon.  

Vi bistår med

  • Overordnet håndtering av sjøulykker (fysisk eller digitalt)
  • Etterforskning om bord, innsamling av bevis og intervjuer med besetning og andre vitner
  • Analyse av VDR-, ECDIS-, AIS- og CCTV-data, utarbeidelse av rekonstruksjoner mv.
  • Umiddelbare innledende vurderinger av faktiske og juridiske spørsmål
  • Kontakt og oppfølgning med relevante myndigheter
  • Bistå redere med rapporter til flaggstat, havnemyndigheter, oljeselskaper osv.
  • Støtte til reders og forsikringsselskapers egne beredskapsteam
  • Ivaretagelse av interessene til besetning og reder
  • Medierådgivning
  • Valg av forum, lovvalg, ansvarsbegrensning, garantier/sikkerhet og arrest, inkludert foreløpig vurdering av krav i forbindelse med lasteskader, forurensning, berging, vrakfjerning, felleshavari osv.
  • Instruere og samarbeide med tekniske eksperter, for eksempel brann-, forurensnings- og navigasjonseksperter, skipsingeniører osv.
  • Berging og vrakfjerning – strategisk rådgivning, forhandling og utarbeidelse av kontrakter
  • Overordnet håndtering av  havarisaker som berører flere jurisdiksjoner
  • Erfaring og kunnskap fra å ha vært til sjøs

Vårt beredskapsteam bistår regelmessig i høyprofilerte saker:

  • YM Mobility – Explosion and fire, Ningbo, China
  • Toconao – Stack collapse and nurdle pollution, Bay of Biscay
  • Northern Juvenile – Containership fire off Indonesia
  • Angel – Containership sinking, Taiwan
  • Naga 7 – Wreck removal, Malaysia
  • Marina K – Grounding, Venezuela
  • West Courageous – Wreck removal, Mexico
  • Scandi Buzios – Fire, Brazil
  • Stena Scandica – Fire, Baltic Sea
  • Helge c/w Wild Cosmos – Collision, Denmark
  • Emslift Hendrika – Salvage, Norway
  • Transcarrier – Loss of nurdles, Germany/Norway
  • Kaami – Grounding, wreck removal, off Scotland
  • Viking Sky – Blackout, heavy weather, claims, Norway
  • Hardhaus – Capsizing, Denmark
  • KNM Helge Ingstad c/w Sola TS – Refloating of navy frigate, claims, Norway
  • Bilbao Knutsen c/w STI Pimlico, Huelva, Spain
  • Northguider – Grounding, removal, Spitzbergen, Svalbard
  • Antea c/w Star Centurion – Total loss, claims, Indonesia
  • Bukhta Naezdnik – Fire, capsizing, wreck removal, Norway
  • Furevik – Anchor dragging, sub-sea cable damage, Norway
  • Shinyo Ocean c/w Aseem – Collision, Fujairah
  • Geos – Explosion on offshore exploration drill ship, fatality, wreck removal, Malaysia
  • Fisktrans – Sinking, Norway
  • Cheshire – Decomposition of fertiliser, total loss, off Gran Canaria
  • Stolt Gulf Mishref – Loss of propulsion of parcel tanker, GA, cargo issues, Red Sea
  • TS Taipei – Grounding and wreck removal of bulk carrier, pollution, cargo, Taiwan
  • SE Pantea – Wreck removal, China
  • Stolt Commitment c/w Thorco Cloud – Wreck removal, cargo claims, multi-jurisdiction litigation, Singapore Strait, Indonesia
  • Britannia Seaways – Fire, cargo damage, Norway
  • Fair Afroditi – Explosion, sale of oil tanker, Lomé, Togo
  • Troll Solution – Capsizing of jack-up rig; fatalities, wreck removal, Gulf of Mexico
  • Sorrento – Fire on ro-ro passenger vessel, CTL, cargo damage, off Mallorca
  • Goodfaith – Grounding of bulk carrier; wreck removal, Andros, Greece
  • FPSO Cidade de Sao Mateus – Explosion, fatalities, salvage, Espirito Santo Basin, Brazil
  • USNS Sgt Matej Kocak – Grounding and salvage off Okinawa, Japan
  • Asian Empire – Fire and salvage of car carrier, cargo damage, Pacific Ocean
  • Luno – Wreck removal of grounded bulk carrier, Bayonne, France
  • Chamarel– Wreck removal of grounded cable laying vessel, Namibia
  • Floatel Superior – Drifting of floatel platform, Norway
  • Gelso M – Wreck removal of grounded chemical tanker, Italy
  • Bareli – Grounding of container ship; oil pollution, cargo damage, wreck removal, China
  • Rena – Wreck removal of grounded container ship, New Zealand
  • B Oceania – Wreck removal of bulk carrier; c/w MV Xin Tai Hai, Malacca Strait
  • Godafoss – Grounding; oil pollution, GA, salvage of container ship, Norway
  • Jupiter 1 – Wreck removal of capsized semisub accommodation rig, Gulf of Mexico
  • West Atlas – Wreck removal of drilling rig; blowout and fire, Timor Sea, Australia
  • Full City – Grounding; oil pollution, refloating of bulk carrier, Norway
  • Crete Cement – Grounding, wreck removal, Norway
  • Bourbon Dolphin – Capsizing and total loss of anchor handler; casualties, Shetland
  • Repubblica di Genova – Refloating and sale of capsized roro ship; cargo damage, Belgium
  • Ocean Victory – Grounding, total loss, Japan
  • Cembay – Grounding on coral reef; salvage of cement carrier, oil pollution, cargo damage, Mexico
  • Big Orange XVII – Well stimulation vessel c/w platform, Ekofisk field, North Sea
  • Server – Grounding; oil pollution, wreck removal of bulk carrier, Norway
  • Alaska Rainbow – Cargo ship c/w passenger ferry, River Mersey, England
  • Hyundai No. 105 – Car carrier c/w VLCC Kaminesan; tripartite collision, cargo damage, wreck removal, Singapore Strait
Kontaktpersoner

Les våre artikler om Havarihåntering og kriseberedskap til sjøs

23.01.2025

The Nairobi Wreck Removal Convention enters into force in Norway

Following the decision by the Norwegian government on 11 October 2024 to accede to the Nairobi Wreck Removal Convention, the Convention will enter into force in Norway on 11 February 2025. It will be given effect not only in Norway's exclusive economic zone, but also in its territorial waters. Norwegian legislation implementing the Convention into Norwegian law will enter into force on the same day as the Convention.

16.12.2024

New Lloyd’s Open Form 2024

Lloyd’s Salvage Arbitration Branch has released a new Lloyd’s Open Form of Salvage Agreement (“LOF 2024”), as well as a new Lloyd’s Salvage Arbitration Clause (“LSAC 2024”).

16.12.2024

WRECKSTAGE 2024 – new industry standard wreck removal agreement

On 4 June 2024 BIMCO released a new version of WRECKSTAGE, which has long been the industry standard agreement for maritime wreck removal projects where the contractor is remunerated on a lump sum basis. Several changes have been made to this new version, the most important being a new optional risk allocation procedure, which is intended to give greater certainty in the allocation of risks. The result is an improved form which will no doubt be warmly welcomed by the industry.

Abonner på nyhetsbrev og invitasjoner