Skipsbyggingskontrakter
Wikborg Rein er anerkjent for vår mangeårige ekspertise innen skipsbyggingskontrakter. Vi bistår jevnlig skipsbyggere og redere, så vel som leverandører, finansinstitusjoner og andre gjelds- og egenkapitalinvestorer som er involvert i eller eksponert mot både norske og internasjonale skipsbyggingsprosjekter. Våre eksperter har også forhandlet frem standardskipsbyggingskontrakte SHIP25, som er avtalt mellom representanter for skipsbyggerne og rederiene.
Våre advokater gir råd gjennom hele livssyklusen for skipsbyggingskontrakter, herunder forhandling av kontrakter (norske SHIP 2000, SHIP25 og asiatiske formater), utarbeidelse av kontrakt og strukturering av tilhørende finansiering (byggefinansiering og langtidsfinansiering). Vi gir råd om regulatoriske forhold som sikkerhet, antikorrupsjon, cybersikkerhet og eksportkontroll, samt risikoallokering, ansvar for underleverandører, prismekanismer og finansieringsstrukturer.
Vi representere klienter i voldgiftssaker og rettstvister under norsk og engelsk rett, og vi har bred bransjeerfaring på tvers av jurisdiksjoner.
Vi bistår med:
- Kontraktsutforming, -forhandling og -strukturering (norske og asiatiske formater)
- Bygge- og langtidsfinansiering av nybygg
- Risikoallokering, ansvarsspørsmål, prising og finansieringsmodeller
- Regulatorisk etterlevelse (sikkerhet, menneskerettigheter, antikorrupsjon, cybersikkerhet, sanksjoner og eksportkontroll)
- Tvisteløsning: kravhåndtering, voldgift og rettstvister
Hva er nytt med SHIP25?
Vi ledet forhandlingene om SHIP25, den nye norske standardkontrakten for skipsbygging, som representant for skipsbyggernes interesser, og har vært tett involvert i utrullingen av SHIP25 i markedet. SHIP25 gjenspeiler utviklingen av skipsbyggingsindustrien siden SHIP2000 ble vedtatt i 2000.
Blant de viktigste oppdateringene i SHIP25 er:
- Fullstendig revidert og modernisert kontrakt som gjenspeiler utviklingen i kontraktspraksis siden 2000
- Moderniserte prosjektstyringsprosedyrer, herunder digital tilgang til dokumentasjon og krav til regelmessig rapportering
- Tydeligere roller og ansvar, spesielt for bestillers representanter på verftet
- Balansert ansvarsregime for underleverandører utpekt av bestiller
- Mer robust regulering av tilbakebetalingsgarantier for å sikre bestillers rettigheter gjennom hele byggeprosessen
- Nye, balanserte compliance-klausuler om HMS, menneskerettigheter, antikorrupsjon, cybersikkerhet, sanksjoner og eksportkontroll
- Valgfrie bestemmelser som gir partene fleksibilitet til å avtale skreddersydde løsninger som omfatter begrenset designansvar, finansiering basert på progressive title, budsjettpriser og prisjustering
- Vedtagelse av NOMAs voldgiftsregler for en mer effektiv tvisteløsningsprosess
Disclaimer
Alle som ønsker å bruke SHIP25, må selv vurdere egnetheten og innhente juridisk rådgivning for sitt spesifikke prosjekt. Wikborg Rein påtar seg intet ansvar for bruken eller egnetheten av SHIP25. Tilgjengeligheten av SHIP25 på wr.no etablerer ikke noe klient-advokatforhold, utgjør ikke juridisk rådgivning eller skaper noen forpliktelse eller ansvar fra Wikborg Reins side.