Kunstig intelligens
Vi tilbyr markedsledende, fullservice juridisk bistand innenfor alle aspekter knyttet til kunstig intelligens (KI). Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål om anskaffelse, bruk, tilrettelegging eller utvikling av KI.
Kunstig intelligens skaper uante kommersielle muligheter for virksomheter i alle bransjer og for utnyttelse av virksomhetsdata. Ansvarlig bruk av KI-verktøy krever at virksomheter har sterk bevissthet knyttet til juridiske og etiske aspekter ved KI. I tillegg til EUs omfattende teknologilovgivning (inkludert AI Act, Data Act, NIS2, m.m.), kan utvikling og bruk av KI reise juridiske spørsmål innenfor en rekke fagområder, slik som personvern, informasjonssikkerhet, menneskerettigheter, arbeidsrett, immaterialrett, anskaffelsesrett, sektorspesifikke regler og bransjestandarder og spørsmål om erstatningsansvar.
Gjennom praktiske og kommersielle tilnærminger bidrar vi til at våre klienter utvikler og bruker KI på en trygg, lovlig og ansvarlig måte.
Vi bistår med
- Forsvarlig bruk: Rådgivning for strategisk og forsvarlig implementering og bruk av KI
- GAP-analyse: Analyse av virksomhetens modenhet og kartlegging av tiltak for å sikre overholdelse av kommende lovverk, inkludert AI Act
- Risikostyring: Gjennomgang og vurdering av risikostyringsrammeverk og -metodikk for å sikre beste praksis i møte med nye regler og ny teknologi
- Kontrakter: Vurdering og tilpasning av kontrakter med leverandører og kunder i avtaleforhold som omfatter KI
- Anskaffelser: Rådgivning om prosess og kontrakt i alle faser av en anskaffelse
- Utvikling og kommersialisering: Rådgivning for utvikling, sertifisering, omsetning og markedsføring av KI
- Opplæring: Kursing av ledelse og ansatte for å utvikle KI-kompetanse, og bevissthet om rettslige og etiske hensyn
Rådgivning for tilrettelegging og forsvarlig bruk av KI
Vi bistår alle virksomheter som utvikler eller tilrettelegger og tar i bruk egne KI-løsninger. Ansvarlig bruk av KI krever at virksomheten har et bevisst forhold til hvilke KI-løsninger virksomheten skal tillate, og hvilke data som lovlig kan trenes på og brukes. I tillegg bør virksomheten utarbeide styringssystemer og -strukturer for å sikre at riktige beslutningstakere og interessenter blir involvert.
For generell bruk av KI bistår vi klienter typisk med følgende saker:
- Utarbeidelse av prinsipper og styringssystemer for utvikling og bruk av KI, deriblant knyttet til personvern, ansvarlighet, sikkerhet og etiske aspekter
- Vurdering av databruk og lovlighet knyttet til gjenbruk av virksomhetens data til tilrettelegging eller trening av KI til bruk for kommersielle formål og tilhørende risikoreduserende tiltak
- Vurdering av regulatoriske krav
- Gjennomføring av risiko- og konsekvensvurderinger
Rådgivning om prosess og kontrakt i alle faser av en anskaffelse
Anskaffelse av KI-systemer og -produkter reiser noen særlige utfordringer for både private og offentlige virksomheter sammenliknet med mer tradisjonelle IT-anskaffelser. En rekke nye juridiske krav eller hensyn kan gjøre seg gjeldende. Dette skaper igjen et behov for å økt forståelse av KI-teknologi og et behov for å lære om beste praksis for anskaffelse, implementering og kontraktsbestemmelser for slike løsninger.
Vi kan bistå både offentlige og private innkjøpere i alle faser av KI-anskaffelser. Dette inkluderer:
- Kartlegging av behov og risikoer
- Utarbeidelse av konkurransegrunnlag, herunder identifisere relevante krav i kravspesifikasjonen
- Utarbeidelse av egnede kontrakter basert på markedsledende kunnskap
- Evaluering av tilbud og bistand ved gjennomføring av forhandlinger
- Vurdering av juridiske aspekter
- Vurdering av om anskaffelsen innebærer kontrolltiltak etter arbeidsmiljøloven og overvåking av ansattes bruk av elektroniske verktøy
Vi bistår også leverandører som skal levere tilbud i anskaffelser eller tilby KI i markedet.
Med spisskompetanse innen offentlige anskaffelser forstår vi også de spesifikke utfordringene som oppstår ved gjennomføringen av anskaffelser i henhold til det offentlig anskaffelsesregelverket.
Rådgivning for utvikling, sertifisering, omsetning og markedsføring av KI
Utvikling av KI-produkter og tjenester for kunder
Vi bistår virksomheter som tilbyr KI-verktøy til sine kunder. Det er en forutsetning for en vellykket kommersialisering av KI at kunden kan ta i bruk produktet eller tjenesten på en lovlig og trygg måte, og at leverandører er bevisst hvilke risikoer som ligger knyttet til databruk, informasjonssikkerhet og mulig ansvar.
Ved utvikling og omsetning av KI bistår vi klienter typisk med følgende saker:
- Utarbeidelse av avtaler, slik som kundekontrakter, underleverandøravtaler og sluttbrukervilkår
- Kommersialisering av KI-produkter og tjenester, slik som juridiske vurderinger av lovligheten av produkter og tjenester og risikoreduserende tiltak
- Gjennomgang av juridiske vilkår fra underleverandører
- Bistand til å forstå miljømessige krav som virksomheten må dokumentere overholdelse av
Andre relevante fagområder
Bidragsytere til Chambers and Partners Practice Guide to Artificial Intelligence
Våre advokater Mathias K. Hauglid, Gry Hvidsten og Lars Erik Steinkjer har skrevet det norske kapittelet til Chambers and Partners Practice Guide to Artificial Intelligence. Guiden gir oversikt over lovgivning og praksis, de nyeste trendene og innsikt om regulering av kunstig intelligens i Norge.
Les våre artikler om Kunstig intelligens
4 – Artificial Intelligence Act: Safe, reliable and human-centred artificial intelligence
The proposal for regulating artificial intelligence by the European Commission marks a global first, introducing a comprehensive legal structure in this domain. This Act targets both AI system providers and users, emphasising significant penalties for non-compliance — potentially up to 40 million Euros or 7% of the total annual turnover. This underscores the importance of adherence to these regulations. At the heart of the Act is a commitment to fostering trust in artificial intelligence, a cornerstone deemed essential for unlocking and maximising the vast social and economic possibilities offered by AI technologies
3 – Digital Markets Act: Mer rettferdige digitale markeder
EUs nye forordning om åpne og rettferdige markeder i den digitale sektoren, Digital Markets Act ("DMA"), har trådt i kraft i EU. I dag er det et fåtall store plattformer globalt som i stor grad påvirker rammeverket for innovasjon, forbrukervalg og konkurranse i digitale markeder. Enkelte særlig store plattformer fungerer som såkalte portvoktere ("gatekeepers"). Gjennom å fastlegge plikter og forbud for slike portvoktere, søker de nye reglene å sikre rettferdig konkurranse i digitale markeder og å gi brukere større valgfrihet. DMA gir også EU-kommisjonen hjemmel for å ilegge sanksjoner som er sterkt påvirket av de sanksjonene EU har på konkurranserettsområdet.
2 – Digital Services Act: Et tryggere digitalt rom
EUs nye forordning Digital Services Act søker å skape et tryggere digitalt rom for innbyggere og virksomheter. Forordningen skal legge til rette for en større grad av demokratisk kontroll og tilsyn av internettbaserte plattformer (online plattformer), og redusere risikoen for manipulasjon, feilinformasjon og ulovlig innhold.