Ansvarlig næringsliv og menneskerettigheter
Ansvarlig næringsliv og sosial bærekraft er viktigere enn noensinne. Vi bistår med et bredt spekter av problemstillinger innenfor ansvarlig næringsliv, herunder knyttet til Åpenhetsloven, internasjonale instrumenter som UNGP og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper samt lignende rettslige rammeverk og lovgivning.
Etterlevelse av menneskerettigheter og sosial bærekraft er et av hovedområdene i ansvarlig næringsliv. Dette er ikke lenger et område som kun er preget av frivillighet for et fåtall som ønsker å fremstå som sosialt ansvarlige. Snarere tvert imot, er forventninger om at foretak skal vurdere og begrense risiko for at deres virksomhet har negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter nå godt forankret i internasjonale standarder, interne retningslinjer og, i økende grad, nasjonale lover og regler.
De siste årene har det kommet nye lovkrav – i Norge, Europa og resten av verden – relatert til næringslivets plikt til å respektere menneskerettigheter, herunder krav til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger i leverandørkjeden og egen virksomhet. Dette er en klar trend som på et område hvor det stilles stadig økende krav og forventninger.
Vårt team bistår virksomheter med etterlevelse av lovpålagte forpliktelser på en risikobasert, praktisk og løsningsorientert måte. Samtidig har vi erfaring og kompetanse til å løfte de som ønsker gjøre enda mer for å etterleve bestepraksis og internasjonale forventninger, blant annet for å sørge for langsiktig verdiskaping og en mer bærekraftig fremtid.
Vi bistår med
- Strategisk rådgivning ved investering eller operasjoner i høyrisikoland
- Rådgivning knyttet til etterlevelse av åpenhetsloven, herunder aktsomhetsvurderinger, rapporteringskravet og svar på informasjonsforespørsler
- Rådgivning knyttet til bærekraftrapportering, herunder sosial bærekraft
- Rådgivning knyttet til etterlevelse av UK Modern Slavery Act
- Rådgivning og undersøkelser ved mulig brudd eller medvirkning til brudd på menneskerettigheter eller krav til anstendige arbeidsforhold
- Etablere prosesser for å sørge for en ansvarlig leverandørkjede
- Utarbeide rammeverk, spørreskjema og codes of conduct for en ansvarlig leverandørkjede
- Utarbeide supplier codes of conduct og spesifikke leverandørerklæringer
- Risikokartlegging av virksomheters leverandørkjede
- En multijurisdiksjonstilnærming for å lette etterlevelsesbyrden for internasjonale foretak som er underlagt ikke bare Åpenhetsloven, men også tilsvarende lovverk i andre land
- Rådgivning for å sikre etterlevelse av bestepraksis, inkludert etterlevelse av internasjonale instrumenter som UN Global Compact, OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper og UN Guiding Principles on Business and Human Rights
Se våre andre compliance-områder
Compliance Update
I vår Compliance Update gir vi våre lesere informasjon og oppdateringer om aktuelle emner innen etikk, compliance og krisehåndtering. Hyggelig lesning!
Les våre artikler om Ansvarlig næringsliv
WR ESG Alert: Norway commits to implement CBAM, while the first penalty under the Transparency Act is imposed
In this month's ESG alert, we highlight the first infringement penalty imposed under the Transparency Act, the implementation of the EU CSRD into Norwegian law, the Norwegian government's decision to implement CBAM into Norwegian law, EU restrictions on a sub-group of PFAS chemicals, and the latest decision from the Borgarting Court of Appeal regarding an injunction appeal from two environmental organisations.
First infringement penalty for failing to comply with the Transparency Act – and it bites!
The Norwegian Consumer Authority has on 25 September 2024 issued what appears to be the first infringement penalty for a failure to comply with the Norwegian Transparency Act. For not responding to two information requests on time, the Authority has imposed a penalty on a retail company of 450,000 NOK.
WR ESG Alert: An autumn of public consultations to further sustainability
In this month's ESG alert we describe three recently published public consultations in Norway, relating to (i) a revised CO2 compensation scheme, (ii) amendments to sustainability reporting in auditor and accounting regulations and (iii) the EU's recent Regulation on reduction of methane emissions in the energy sector.